PROJEKT „IDENTIFIKACIJA I RAD S POTENCIJALNO DAROVITIM UČENICIMA“
Darovitost je skup osobina koje omogućuju pojedincu potencijale za dosljedno postizanje natprosječnih uspjeha u jednom ili više područja ljudske djelatnosti, a koji se može prepoznati kao jedinstven i kreativan doprinos tom području (Koren, 1988). Darovitost je rezultat kombinacije osobina: sposobnosti (opće i specifične intelektualne sposobnosti), osobina ličnosti i motivacije (neovisnost, upornost, samopouzdanje, hrabrost) i kreativnosti (divergentno mišljenje, stvaranje novih ideja).
Projekt „Identifikacija i rad s potencijalno darovitim učenicima” započeo je školske godine 2009./2010. Tada je među učenicima trećih razreda provedeno testiranje i izdvojeni su učenici koji se ističu svojim sposobnostima, zbog kojih se od njih mogu očekivati iznadprosječni rezultati u mnogim područjima.
Projekt se sastoji od tri faze:
- Identifikacija potencijalno darovitih učenika
- Poticanje potencijalno darovitih učenika
- Praćenje potencijalno darovitih učenika
Identifikacija se radi na temelju psihologijskog testiranja i anketiranja učenika, učitelja i roditelja. Testiraju se svi učenici trećih razreda i prema rezultatima se identificira skupina od oko 10 posto učenika s najboljim rezultatima u generaciji.
Poticanje potencijalno darovitih učenika organizirano je kroz Radionice za kreativno mišljenje koje vodi školska psihologinja. Identificirani daroviti i potencijalno daroviti učenici četvrtih razreda su uključeni u Radionice za kreativno mišljenje. Kao glavna tema rada grupe izabrano je „Kreativno mišljenje”. U radionicama se obrađuju različite teme kao što su: daroviti pojedinci, kreativnost, samopoštovanje, kritičko mišljenje, izražavanje mišljenja uopće, debata, emocije, potrebe, identitet, motivacija, ciljevi, ponašanje, komunikacija, mentalne mape, mozgalice i projektni rad. Učenici su sudjelovali u dva natječaja: „Zdrava prehrana i ekologija” u organizaciji udruge Lijepa naša i Dm-a i „Oboji svijet” Foruma za slobodu odgoja. U radu u grupi, uz kreativnost, naročito se potiče inicijativa, otvorenost i radoznalost.
Praćenje darovitih učenika počinje od trenutka identifikacije i provodi se do kraja školovanja, kroz rad s njima u radionici za kreativno mišljenje, praćenje školske uspješnosti i suradnju s učiteljima i roditeljima.
Osnovna svrha projekta je poticanje osobnog rasta i razvoja potencijalno darovitih učenika te razvijanje kreativnog mišljenja.
Pravovremenim otkrivanjem darovitosti svakog djeteta, pravilnim usmjeravanjem i poticanjem u razvoju, moguće je pomoći potencijalno darovitoj djeci da razviju svoje talente i kreativnost i izrastu u osobe koje će vlastitim rastom poticati napredak čitavog društva.
Forum za slobodu odgoja organizirao je nagradni natječaj „Oboji svijet bojama tolerancije“. Često smo svjedocima pojave da se problemi i sukobi među ljudima rješavaju nasilno – grubim riječima, izbjegavanjem, ogovaranjem pa i fizičkim nasiljem. Neki su pak mladi žrtve odbacivanja i ogovaranja samo zbog svog izgleda, porijekla ili drugih osobina. Učenici petih, šestih, sedmih i osmih razreda osnovne škole ili srednjoškolci mogli su pokazati svoj pogled na toleranciju, nenasilje i mirno rješavanje sukoba i to kroz video uratke, priču, pjesmu, plakat, strip ili fotografiju.
Naši učenici su na natječaj prijavili ukupno osam radova:
- Video „Bilo bi lijepo kad bi svijet izgledao ovako“; autori – učenici 5.b razreda: Nika Horvat, Laura Šeatović, Ana Gregurić Rakijaš, Ana Čubrić, Marina Perković, Martina Knezović, Luka Kramarić i Matej Klarić
- Video „Razlike su bogatstvo“; autori – učenici 6.b razreda: Evita Prtenjača, Iva Peharec, Borna Kobešćak, Filip Šeatović i Bruna Štoos, učenik 6.a razreda – Tibor Babović i učenik 6.d razreda – Carlo Lozić
- Video „Nasilje ništa ne rješava“; autori – učenici 5.c razreda: Joško Spajić, Anamarija Filaković, Katja Jakin i Tina Ujević
- Priča „Ne gledaj po vanjskim osobinama i izgledu“ autorice Patricije Šimić iz 5.d razreda
- Priča „Tolerancija i nenasilje“ autora Borne Kobešćaka iz 6.b razreda
- Priča „Tolerancija“ autorice Maje Zekan iz 6.b razreda
- Plakat „Stop nasilnom ponašanju“ autorica Stele Fazlić i Ivone Kladnik iz 5.e razreda
- Pjesma „Tolerancija“ autora Josipa Krznara iz 6.b razreda