2012-11-22 10:29:07 Kako lektiru učiniti zabavnijom? * pisanje je jedno od najvrednijih načina samoizražavanja i samootkrivanja * pisanje je drugi oblik govora * uočeno je da djeca ne vole pisati zbog toga što većina učitelja previše naglašava važnost pravopisa, forme (obrasca), strukturu rečenice, rukopisa… na taj se način guši kreativnost * gramatika i pravopis bi se trebali učiti u kasnijim razredima jer do tada bi djetetu pisanje kao izričaj postalo automatizirana aktivnost * preporučljivo je da djeca uče pisati kao što uče govoriti * nedovršene rečenice ohrabruju dijete da se izraze o sebi, da shvati i prihvati svoje želje, potrebe, razočaranja, misli ideje, osjećaje… PR. Ljubav je… Pjeva mi se kada… Uplašim se kada… Kod sebe jako volim… Sretan / a sam kada… Da sam mama ili tata ja bi…
Napišite pismo jednom dijelu svoga tijela. Napiši svoju tajnu (potpis nije obvezatan). Spremi pismo u košaricu koja čuva tajne. Na zajedničkim sastancima izvlačimo i čitamo tajne kao da su naše – pričamo ili pišemo o osjećajima koje je ta tajna pobudila u nama… * pisanje, posebno poezija ide iz srca, pomaže nam da budemo slobodni, ponekad malo luckasti… * djeca vole slušati pjesme koje su napisala druga djeca – to u njima pobuđuje želju da i sami nešto napišu
Pjesma koju je napisao 8-godišnji dječak iz Turske:
POSTOJI ČVOR Postoji čvor u meni Čvor koji ne može biti otpetljan Jak Boli Kao da su stavili kamen U mene.
Stalno se prisjećam starih dana Kad sam se igrao u našoj ljetnoj kući Odlazio baki Ostajao kod bake. Htio bih da se ti dane vrate.
Možda bi se čvor otpetljao Da se oni vrate. Ali postoji čvor u meni Tako jak I tako boli Kao da je kamen u meni.
* grupnom pisanju pjesama djeca pristupaju s posebnim oduševljenjem ( svako dijete govori ili piše jedan stih) * pjesme mogu nastati tako da s djecom razgovaramo o riječima koje opisuju naše osjećaje – proširivanje svjesnosti o riječima potiču djecu na pisanje poezije * odrasli teško mogu pisati tako da dijete osjeti « ono nešto «
LEKTIRA – riječ koja jednako teško odzvanja u ušima djece i roditelja. Vjerujte mi postoji rješenje problema zvanog LEKTIRA. Ova neugodna školska obveza može postati jako zanimljiva, zabavna. Preporučljivo je poštivati individualnost svakog djeteta.
Ovo su samo neke mogućnosti KAKO PISATI LEKTIRU ovisno o uzrastu i interesu djece: * tijekom čitanja djeca zapisuju dnevnik čitanja u koji unose osobne reakcije na pročitano * pisanje kratkog sažetka priče * stvaranje slikovnica ili malih knjige vezane uz pročitano * pokušaj pisanja poezije * dramatiziranje pročitanog * stvaranje osobne liste riječi * ilustriranje naslovnica knjige priča, pjesama * izrada plakata koji prezentira knjigu * izrada novina koje prate čitanje knjiga djece u razredu * pisanje pisma autoru knjige - pjesme * crtanje ili opisivanje određenog dijela knjige * promjena završetka * pisanje radnje koja bi mogla prethoditi priči * pokušaj glavnu ideju priče sažeti u jednu rečenicu * glumačka izvedba jednog dijela fabule * proučavanje autora knjige i pisanje izvješća za razred * opisivanje osobnog doživljaja susreta s jednim likom iz priče * stvaranje igre temeljene na pročitanom djelu * opisivanje avanture lika koji im se svidio u 1. licu * usporedba dviju pročitanih knjiga istog autora * izrada plana snalaženja u knjizi
LEKTIRA U TREĆEM RAZREDU - PRIMJERI EZOPOVE BASNE – napiši basnu u kojoj sve riječi počinju istim slovom. L. PALJETAK «MIŠEVI I MAČKE NAGLAVAČKE« Napiši strip temeljen na pjesmici koja ti se najviše svidjela (ne zaboravi objašnjenje zašto baš ta pjesmica). I. B. MAŽURANIĆ «ČUDNOVATE ZGODE ŠEGRTA HLAPIĆA« Pisanje nastavka priče Izrada plakata Dramatizacija najzanimljivijeg djela priče Sve o piscu u obliku izvješća Novinski članak – naše mišljenje o pročitanom S. ŠKRINJARIĆ «KAKTUS BAJKE« Ilustracija jedne priče – slikovnica Usporedba crtić – knjiga Preoblikovati jednu priču M. LOVRAK «VLAK U SNIJEGU« Dramatizacija najzanimljivijeg djela priče Pismo autoru Radio reklama Izrada plakata Rasprava o knjizi D. HORVATIĆ «GRIČKI TOP« Izrada turističkog plakata temeljenog na priči Reklama knjige Sažetak priče Nova naslovnica V. NAZOR «BIJELI JELEN« Opisivanje osobnog doživljaja susreta s glavnom likom Sažimanje glavne ideje u jednu rečenicu Izrada slikovnice H. LOFTING «DR. DOLITTLE« Usporedba knjiga – film Čitanje priče prijateljima Monodrama glavnog lika Osvrt na knjigu – kritika W. BONSELES «PČELICA MAJA« Igrokaz O čemu glavni lik sanja noću Radio reklama Igra – križaljka s pojmovima iz knjige Izrada zidne slike
MOGUĆNOSTI ODGOVORA NA PROČITANO uspješnost ovakvog uvođenja učenika u carstvo pisane riječi zasniva sa na: - grupnom radu - važno ih je uputiti na posjete knjižnici i traženje pomoći. MOGUĆI ODGOVORI Pojašnjenje Plan priče Napravi plan tako da slijediš radnju priče Preinaka teksta Promijeni dio priče tako da nam pokažeš kako bi ti riješio/la problem Prepričavanje Nauči sažeto prepričati priču Ilustracije Ilustriraj značajne scene iz priče i napiši nešto o svakoj ilustraciji Čitanje priče prijateljima Pročitaj dio priče prijateljima uz objašnjenje zašto si odabrao/la baš taj dio Dramatizacija Dramatiziraj dio priče s prijateljima Plakati Izradi s prijateljima plakat koji će potaknuti drugu djecu da pročitaju knjigu ( ne zaboravi plakat treba biti zanimljiv kako bi zainteresirao i nagovarao na čitanje ) Ostale knjige Odaberi i druge knjige istog autora, pročitaj ih i usporedi. Izvijesti ostale Preoblačenje Obuci se kao lik iz priče i odglumi omiljenu scenu Govor Održi uvjerljiv govor koristeći se podacima koje si sakupio/la iz knjige Rasprava Raspravljaj s prijateljima o knjizi braneći svoje stavove Pismo Napiši pismo autoru knjige. Usredotoči se na ono što si naučio/la i kako će ti to pomoći u životu Novinski članak Napiši kritiku – svoje mišljenje o pročitanoj knjizi Igre Sastavi s prijateljima križaljku s pojmovima vezanim uz pročitanu knjigu
|
Osnovna škola Ljudevita Gaja Zaprešić |